Zsebike oldala:)Szipő gatya rulez:))
Zsebike oldala:)Szipő gatya rulez:))
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Mennyien is vagyunk?
Indulás: 2005-11-30
 
Gyűjtőmunkáim,dogáim
 

Msn címem: agibaby000777@hotmail.com

Email címem (amit nem sűrűn nézek meg): agikaaa@freemail.hu

A telszámom meg ha kell elkéred.

 
Danceforever
 
Biosz órán

Gabi: Te Ági! Mi az a hosszú izé ami a nyakunkba van??

Ági: Nyálcső.

Gabi: ööö...nem nyelőcső?

Ági: Ja, de

 
Idézet

"Jól csak a szívével lát az ember.Ami igazán lényeges az a szemnek láthatatlan.Az emberek elfelejtették ezt az igazságot.Neked azonban nem szabad elfelejtened!TE egyszer s mindenkorra felelős vagy azért amit megszelidítettél!!"

 
Nyuszis pojén
Nyuszika egy gyönyörű bringával teker az erdőben. Találkozik a farkassal.
- Szia, farkas!
- Hello, nyuszika! Honnan van ilyen jó bringád?
- Tudod, én nem iszom el a pénzem, mint te.
Másnap a farkas egy tűzpiros Ferrari-val száguldozik.
Találkozik nyuszikával.
- Hello, nyuszika!
- Szia, farkas! Honnan van ilyen jó kocsid?
- Visszaváltottam a sörösüvegeket.
 
Biológiai dolgozatok
 
Egérkövető

 

 
Balról Jobbra
 
Üzenőablak
Zsebike portálja mostmár rendszeres frissítésekkel. Köszönöm mindenkinek aki az oldalamat látogatja, jó fejek vagytok:) Az oldal nem jöhetett volna létre Dancsa portáléppítője nélkül, köszike drága:)
www.index.hu
.
.
.

na kezdjuk elolrol...
 
Jobb klikk tilt
 
Szinvaltos menü
 
szivecskék
 
Heti dolgok
 
Karate linkek
 
Haversrácok
Ezek haverok:)
Ki a leghelyesebb a haverjaim közül?

Szasza
Totya djága
Levike
Puhala Balázs(KisReni pasija)
P.Lacika (bátyus)
Surányi Peti (tesó)
Szita
Nelly
Varga Imike
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Nyuszis lehulló izé
 
Ki a jobb csaj az ismerőseim közül?
Válassz hogy neked ki jön be jobban!
Szal ki a legjobb csajszeee?

Hajnooo
Szarka
Lana
Csilla
Anna
Réka
Jucó
Döníz
Timi(hugom)
Tina
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
..:A politika (Államp.):..
..:A politika (Államp.):.. : A politika

A politika

Ágicka összeállítás  2006.01.16. 20:48

Hajnonak én csináltam meg, el nem olvastam mert baromi hosszú, de sztem ötös lett:)))

1. A politika mint tudomány

Társadalomtudomány, melynek kérdése: Hogyan lehet egy közösséget irányítani?

A XIX. századig alárendelt szerepe volt: jogban, filozófiában, történelemtudományban. Mára már Ő kapcsolódik több tudományággal (kibernetika, antropológia, pszichológia, gazdaság tudomány... stb). Csak demokratikus rendszerekben működik! (a demokrácia igénye segítette tudománnyá fejlődni.

Tárgya: a politikai szféra elemzése. Komplexitásra törekedik.

Fajtái: kül-, gazdaság-, nemzetközi politika (ágazati politológiák)

Története:            - polisz - városállamból ered

                               - ókorban a jó élet biztosítása, a minőség a cél (Platón, Arisztotelész)

                               - középkorban a rend biztosítása (egyházi alapokon)

Fogalmának tudományos megközelítései:

-       hatalom alapú klasszikus meghatározások: a hatalom és az uralom centrális elem.

Machiavelli:  politika önálló szféra, amely saját, csak rá jellemző törvényszerűségekkel bír.

T. Hobbes: az engedelmesség grammtikája, a jog csak a hatalom érvényesítésének eszköze.

Max Weber: önállóan végzett vezető tevékenység; az állam-hatalom-uralom összefüggése

-       konfliktusorientált meghatározások: minden politikává válhat (vallási, kulturális, gazdasági, etnikai). Részei:

- konfliktusorientált: az ellentéteket kibékíthetetlennek tartják, vagy olyan amelynek feloldása stabil játékszabályokon és közösen elfogadott értékeken nyugszik.

Marx, Engels: "A politika harc az osztályok és pártjaik, államok és világrendszerek között. A forradalom a politika legmagasabb aktusa"

Schmitt: "A politikában a barát és ellenség viszonya fejeződik ki."

Easton: "A p. alapját társadalmi konfliktusok képezik, és a cselekvők célja a megoldás."

- normatív: a politika a helyes rendre, békére, biztonságra, szabadságra... irányul.

Deutsch: A szabadság az a lehetőség, hogy az ember saját szem.vel összhangban cselekedhessen."

Heller: "Ami kielégíti a politika valamilyen kritériumát, ténylegesen politikává válik."

Bihari:  "A politika az érdeke által vezérelt akaratok harca."

Magyarországon:

-       XVIII. század végén jelenik meg, de a  (Concha Győző)

-       XIX sz első felében bontakozik ki (Széchenyi, Kossuth, Eötvös: az igazság feltalálása + annak elfogadtatása)

-       XX sz fordulóján a jogtudományhoz és a szociológiához kötődik (Szabó E., Bibó I.: "A politikai elit feladata a közösség megzavart harmóniájának helyreállítása.")

-       1945-47: tudományos igényesség a koalíció éveiben

-       1948: sztálini koncepció, az ideológia határozta meg a politikáról való gondolkodást

-       1970: Kádár rendszer - Marx művei jelentek meg

-       1980: a politika visszatér mint társadalomtudomány

-       1990: felismerte, hogy feladata a tudományos megfigyelés, elemzés, következtetés.

2. A politikai rendszer

Funkciói:

Társadalom felé:

- az újratermelési folyamatok szervezése, irányítása

- az érdekkonfliktus becsatlakoztatása, törvényesítése

- az intézmények jelentős szerepet vállalnak a politikai szocializációs folyamatok irányításában (ez kapcsolja be a politikai kultúrát)

Társadalom különböző alrendszerei felé: sajátos, konkrét döntések / Politikai r. belül:

- érdekek becsatlakoztatása, berendezése

- politikai információ eljuttatása az állampolgárokhoz

- állampolgár felkészítése a választásokra

- politikai szimbólumok, tradíciók őrzése

- nemzetközi szervezetekben való részvétel

- működésének háttere az infrastruktúra

Legitimációs és inegrációs funkció: a politikai rendszer elfogadása. Rendelkezzen eszközökkel, értékekkel és normákkal melyet a társadalom elfogad. Politikai értékduálok: demokrácia/diktatúra, szabadság/elnyomás, egyenlősség/egyenlőtlenség, igazságosság/igazságtalanság, humanizmus/embertelenség (eddig egyénhez köthető), béke/háború, egészséges/szennyezett környezet (ezek csoporthoz köthetőek). Az egyenlősség és a szabadság egyensúlya jelenti a demokrácia értékeinek érvényesülését.

A politikai rendszer:

- a társadalmi rendszer egyik alrendszere (a másik a gazdaság)

- funkciói:              - közvetíti az összes célját, érdekeit, eléképzeléseit az alrendszerek felé

                             - elfogadottá tudja magát tenni

                             - integrálni is tud

                             - az intézmény jól működjön, és be is tartsa a szabályokat

                             - nemzetközi szerepvállalás

- elemei:

a)  politikai szervezetek (állami, társadalmi): tipikusan politikai tevékenységet folytatnak. Pl.: állami szervezetek, pártok és pártrendszerek, érdekképviseletek, bizottságok, politikai sajtó, nemzetközi szervezetek, egyéb egyesületek

b)  politikai normák: szűk értelemben a nem állami szervezetek normái (pártszabályok), jogi normák (alkotmányjogi szabályok), szokásjogok (vezetőkhöz való alkalmazkodás, elvárásoknak megfelelő viselkedés).

c)  politikai magatartás: a politikai beállítódás hosszabb ideig tartó elsajátítás: a politikai szocializáció eredménye. Formái: szervezethez kötődés, nem szervezethez kötődés (választásokon részvétel).

d)  politikai érdektörekvések, politikai döntések: szorosan összekapcsolódó elemek a politikai rendszerben. Az előbbi transzformációs elem, folyamata: érdek (lásd lentebb), csoportérdek, politikai követelés, döntés, változás, végrehajtás, ellenőrzés.

e)  politikai közösségek: azonos értékeket valló, sajátos politikai kultúrával rendelkező egyének csoportja. További jellemző: érdekazonosság, hasonló politikai felfogás. Formái: szervezett (pártok), lazább kötöttségű csoportok (mozgalmak).

f)   politikai kultúra: áthatja a politikai rendszer egészét és kihat a társadalomra. A politikai rendszer környezeteként is szokták definiálni. Jellemzői: (Gombár Csaba)
- intézmények által behatárolt és csatornázott politikai tevékenység
- sokszínű érzelmi beágyazottsággal rendelkezik
- tárgya a történelmileg kialakult csoportonként egymástól eltérő reakciókészségeket   fgvizsgálja
- a félelmek, indulatok ... a politikai értékek vonatkozásában merülnek fel
- az átélt politikai élmények különböző embercsoportokra jellemző ~ alakítanak ki
- alapító értékei: keresztény katolikus, protestáns, szociáldemokrata, hedonista értékr
Típusai: leírható az emberek viselkedése alapján. (Almond és Sydney)
- parókiás típus: nincsenek speciális politikai szerepek, a vallási pozíciók alkotnak egységet (keleti társadalmak, Oszmán Birodalom ...stb)
- alattvaló típus: differenciáltan jelentkeznek az orientációk, az egyén még mindig csak fogadó (abszolút monarchiák).
- résztvevő típus: a társadalom tagjainak többsége aktív orientációt képvisel (demok)
Tehát politikai kultúra egy politikai közösség képessége arra, hogy szembenézzen, megoldást találjon, a változó helyzetekhez alkalmazkodjék. Funkciói: értékmegőrzés és értékkövetés (Hankiss), valamint a politikai rendszer minőségének alakítása. (Tanár szerinti csoportosítás: tradícionális, karizmatikus, modern demokrácia)

g)  politikai ideológia: legitimáló szerepe van. Ma a hatalomért küzdő pártoknak van rá szükségük céljuk eléréséhez. A társadalmi jelenségek megmagyarázása a cél. A valóságból indul ki, és a lehetőségeket kutatja. Fontos hogy a tömegek megértsék. Az ideológiai rendszerek szempontjai: emberi természet, közösség/individualitás, politikai kötelmek/jogok, egyenlősség, igazságosság, hatalom. Ezek alapján meghatározhatóak az ideológiai rendszerek:


Értékek

liberalizmus

nacionalizmus

szocializmus

konzervativizmus

szabadság

egyéni, elvileg korlátlan

egyéni, de az egyenlőség és a testvériség közössége korlátozza

kollektív, osztályjellegű

kollektív, rendi szabadság

egyenlősség

teljes jogi, politikai, alapja és korlátja a gazdasági kulturális önállósság

teljes jogi, politikai, gazdasági, kulturális, biztosítója a nemzetállam

a jogi-politikai és a gazdasági kulturális értel-mezések eltéré-sének kritikája és egyesítésük igénye

csak a rendek határain belül lehet érvényes

testvériség (szolidaritás)

autonóm egyén-nek egyesülései

a nemzeti közös-ség abszolút értéke

a nemzetállam-nál szűkebb osztály, társa-dalmi nemzet-közi szolidaritás

a nemzetállamnál szűkebb rendi vagy egyéb közösség


Funkciói:

- ismeretközlés és mozgósítás (a politikai cselekvés céljait és eszközeit magyarázza)

- szimplifikálás és értékközvetítés (átfogó képet ad hitre és bizonyosságra)

- csoportképzés és érdekleleplezés (általános érdekké transzformálja)

Szerződéselméletek:

-  abszolutisztikus hatalmak: minden hatalom az uralkodóé (Thomas Hobbes)

-  magántulajdon védelme, az állam szerepe a rend betartása, őrzése (J Locke)

-  a társadalom egy szerződést kötött, de csak addig van hatalmon, amit betartja (Rousseau). Képviseleti demokrácia = a népképviseleti elv. Időnként a képviselőket ellenőrizni kell, ehhez a népnek joga van. Így alakult ki a választási rendszer.

-  intézményileg is biztosítani lehet a hatalmat: törvényhozás, végrehajtás, igazságszolgáltatás. Önállóan kell működniük, de egymást ellenőrizhetik. (Montesqieau)

Hatalomelméletek:

1) Max Weber

¨      a politikai rendszer centruma a hatalom (= saját akarat keresztülvitele)

¨      fajtái: monopolisztikus (nyílt erőszak), nem monopolisztikus (több pol. erő van)

¨      típusai: tradícionális, karizmatikus (diktatóra), legális v. racionális v. bürokratikus

¨      a politikai törekvések célja a pol.i hatalom megszerzése, megtartása, legitimálása

¨      a hatalom birtoklásának eszköze az intézmény rendszere = az uralom

¨      a hatalom és az uralom (=igazgatás)nem azonos fogalmak, bár átfedik egymást

¨      a társadalom érdekérvényesítési eszközei: pártok, parlament

¨      pártok: notabilitás-ideiglenes, tömegek, patrónus (vezetőjük irányító pozícióba kerüljön), ideológiai (ideálok megvalósítására törkednek),

¨      a parlament működését kompromisszumkészség jellemzi a tvhozásban és az absztrakt (politikai és etikai) normák betartása. Ellenőrzési funkciót is betölt, korlátozza a végrehajtó hatalmat (a hatalommegosztás elvének érvényesülése)

¨      a politikus egy külön hivatás, belülről irányított ember

¨      az egyén önálló, típusai: tradícionális, indulati, értékracionális, célracionális

2) Elitista felfogás

¨      "Az ember a tömegben feladja addigi értékeit." (Le Bon). Tömegpártok kialakulása

¨      az állam funkcióit szervezetileg és személyileg el kell különíteni, mert visszaéléshez vezethet

¨      azokat a folyamatokat is tanulmányozni kell, amelyek nem kerülnek be a hivatalos döntési mechanizmusba (kik felelősek az ügyek elsüllyesztésében)

¨      a társadalom csak a döntési folyamatok formális szakaszait ismerheti meg, az ezt megelőző és követő szinteket az elit ellenőrzi (mintha a tömeg alakítaná ki)

¨      az állampolgár minimális mértékben vesz részt a döntési folyamatokban, közömbösek a politikai döntéshozatal iránt

¨      Pareto: "Minden társadalom két részre osztható: az elitre és a nem elitre. Csak az elit tud dönteni, de nekik folyamatosan cserélődniük kell."

¨      Mosca: A hatalmat a legmegfelelőbb embereknek kell birtokolni. Nincs szükség parlamentre.

¨      Michels: A pártvezetés elszakadhat a választóitól, a tagságtól.

¨      Schumpeter: "A népakaratot a politikusok mesterségesen hozzák létre, a demokrácia lényegében a politikusok uralma." Siker feltételei: megfelelő minőségű emberek, a hatékony politikai döntések területe ne legyen túlságosan kiterjedt, bürokrácia, önkontroll

3) Pluralista felfogás

¨      jelentése sokféleség. A demokrácia elméletét illetve gyakorlatát jelenti.

¨      a döntési folyamatokat a társadalom ellenőrizni képes

¨      a konszenzus a társadalom kollektív terméke, alulról nyomul és terjed el

¨      az állampolgár minimális mértékben vesz részt a döntési folyamatokban ...

¨      Dahl: a döntési helyekre ne kinevezéssel kerüljenek emberek, hanem választással, valamint külső értékelés az intézményekről

¨      alapjai: vagyon, társadalmi presztízs és státusz, hivatalos pozíciók, szavazóerő

¨      az előnyök nem halmozódnak fel egyetlen csoport, elit kezében

¨      az egyének sokféle csoportban tevékenykednek, hogy érdekeiket érvényesítsék

¨      nincs akadály a nyílt vitáknak, így a döntési folyamatok decentralizáltak

4)  Rendszerelméleti megközelítés

¨      Parsons: A társadalmat olyan rendszer, melynek minden alrendszerében más más hangsúllyal, de érvényesülnek a következő funkciók: önfenntartás, alkalmazkodás, integráció, célok elérése

¨      Deutsch: A társadalom klasszikus alrendszerei: család és háztartás, gazdaság, kultúra, politikai alrendszer

¨      Easton: A politikai rendszert a politikai életben egymással összefüggő tevékenységek rendszereként kell tekinteni

      input (igények), politikai rendszer, output (döntések), visszacsatolás (környezet)

      Input funkciói: biztosítja a dinamikus működést, nyersanyag biztosítása.

      Igények jellemzői: akkor lesz input, ha megoldásához szükség van a politikai döntésre (anyagi természetűek, munkahelyek biztosítása, ünnepnapok...)

      Az igény önmagában nem elég a rendszer működéséhez, szükség van a támogatásra is.

      Fontos hogy az output kielégítő legyen a rendszer tagjai számára, különben felbomlik.

Érdekek

¨      szükségleten alapul (szűkösség), így konfliktusos jelenség

¨      csoportjai:        formailag:              egy személy, közösség/csoport

tartalmilag:            gazdasági/ösztönös, politikai

eszközei:                pártok, önkormányzatok

¨      tartalma:          nemzetiségi/kisebbségi érdek (ha nemzetérdek nem egyenlő államérdek)

                               internacionalista/nemzetek feletti érdek (munkásság/multivállalatok)

                               globális érdek/kölcsönös függőség elve (a befogadónak is van mozgástere)

tiszta környezet érdeke

Döntések

¨      mindig érdekek által meghatározott akarati elhatározás a konkrét hatalmi viszonyok függvényében

¨      jellemzői:         a többségi elvnek biztosítása döntések meghozatalakor

                               a kisebbségi vélemények védelme

                               döntési alternatíva állításának szabadsága

                               döntési folyamatok nyilvánosságának biztosítása

                               a döntéshez szükséges információs források több irányból kerüljenek be

                               a döntések utólagos korrekciójának intézményes lehetősége

3. A demokratikus politikai rendszerek kialakulása

A XIX és XX században alapvetően két fajtája van: demokrácia és diktatúra.

A demokratikus politikai rendszer intézményei (mely hosszabb fejlődés eredménye):

¨      parlament

¨      kormány

¨      államfő

¨      alkotmánybíróság

¨      választási rendszerek

¨      pártok

¨      érdekképviseletek

Az önkényuralommal szembeni legfontosabb intézményi garancia a törvényhozás, végrehajtás és igazságszolgáltatás elválasztását tekintették. Ezen elv képviselői:

Locke: hatalmak elkülönítése és a funkciók elválasztása az emberi szabadság érdekében

Montesquieu: a hatalmakat szervezetileg és hatalmilag is el kell különíteni egymástól, amely az állampolgárok beleegyezésén és felhatalmazásán nyugvó kormányzati rendszer

Rousseau: törvény nem születhet meg, ha a nép nem hagyja jóvá

A demokratikus rendszerek feltételei tehát a hatalommegosztás, és a népképviseleti elv.

Parlamentarizmus:

¨      hatalommegosztás elvén működő kormányzati rendszer európai formája

¨      történelmileg először Angliában jött létre

¨      a parlamentnek ellenőrző joga van a végrehajtó szerv (kormány) felett

¨      a kormány politikailag felelős a parlament előtt (érvényesítési formája: bizalmi szavazás)

¨      a kormány politikájának kidolgozásában a miniszterelnöknek van meghatározó szerepe

¨      az angol parlamentarizmus története

-     népképviseletre épül, de az államforma királyság (a király be van szabályozva!)

-     nincs írott alkotmánya, szokásjog alakult ki

-     kétpártrendszer!: liberalisták, konzervatívok

-     a győztes párt első emberét "nevezheti ki" a király miniszterelnöknek

-     a király a végrehajtó hatalmat miniszteri ellenjegyzéssel gyakorolhatja (elég ritkán)

-     végrehajtó szerve a kabinet, mely tagjai kizárólag a királynak voltak felelősek

-     jogilag a parlament hatásköre korlátlan, de az politikailag nem mindig érvényesül

-     részei: képviselőház (Alsóház: bárki tagja lehet, akit a nép beválaszt), felsőház (Lordok háza, csak nemesi származásúak és a rangot kapott emberek, bár az ő rang-juk nem örökletes. Szerepe az idők során fokozatosan csökkent: tv-t nem hozhat!)

¨      európában ez nem alakulhatott ki a többpártrendszer miatt. Így megpróbálták az egyik fél helyzetét valamilyen módon erősíteni.

¨      parlamentalizmus az európai kontinensen:

-     a többpártrendszer miatt a kormányzás konfliktusai nem maradnak meg a törvényhozás keretei között. A kormány kiszolgáltatott, gyenge, a kormányválságok állandósulnak.

-     Belgiumban 1831-ben angol mintára alkotmányt hozott létre, mely alapja lett több európai ország parlamentarizmus kialakításának

-     Franciaországban fél-elnöki rendszer: a kormány pozícióját meggyengítették a parlamenttel szemben, például megszigorították a kormányfő jogi lehetőségeit a parlament felosztásában

-     Németországnak több szakasza is van, melyek a következők:

-       bismarci alkotmány (1871): nem parlamentarizmus; a birodalmi kancellár és a miniszterek csak a császárnak tartoztak felelősséggel. A parlament formális.

-       weimari alkotmány (1919): erőteljes az államfői jogkör. 2 évenkénti választás. A kormány sorsa az államfőhöz és parlamenthez volt kötve. Az államfőt közvetlenül választották, így a kormánytól független volt; a parlamentet feloszlathatta, új kancellárt nevezhetett ki tetszése szerint (így nevezték ki Hitlert is)

-       bonni alkotmány (II.vh): kancellári demokrácia (egy személyben felel a miniszterekért)

-     Olaszországban (Piemont): a király nevezte ki a kormányt, miniszterelnököt, mely visszaéléshez vezetett (Mussolini). Végük 1946-ban köztársaság alakult ki.

¨      Magyarország parlamentarizmusának szakaszai:

-     1848 áprilisi törvények: personalunió (csak az uralkodó személyének közössége kapcsolta egybe az Osztrák Birodalom többi tartományához) létrehozása. Viszont nem valósították meg az ország önrendelkezését a külügyek területén.

-     O-M Monarchia: az uralkodó joga volt az előszentesítési jog, közös hadsereg feletti jog, ő nevezte ki a miniszterelnököt, döntőbíró szerepe volt (ezek abszolutisztikus jogok). Ezek ellenére is megteremtődtek a polgári demokratikus rendszer alapjai: jogállamiság, hatalom megosztás elve.

-     Horthy rendszer: jogelvek épültek be a rendszerbe, melyek korlátozták az alapvető polgári demokratikus elvek érvényesülését (szabadságjogokat).

-       államforma 1920-tól királyság nélküli királyság, és ekkor Horthyt kormányzóként választották meg államfőnek (jogköre=köztársasági elnöké).

-       a nemzetgyűlés jogköre tágabb lett, 1927-től országgyűlés néven futott kétkamarás testületként.

-       korlátozott parlamentarizmus: végrehajtó hatalom túlsúlya, rendeleti úton való kormányzás, választási rendszer kialakítása (biztosította a kormánypárt abszolút többségét)

-       a felsőházat 1938-tól megillette a törvénykezdeményezés joga.

-       a kormány gyűlésének ellenőrzése a parlament feladata volt, viszont az 1930-as években olyan széles körű jogokhoz jutott, hogy a parlamentáris ellenőrzés lehetősége minimálisra csökkent.

-     II vh után: általános feladat demokratikus állam szervezése és működőképes piacgazdaság megteremtése. Hazánkra a Szovejtuniónak volt meghatározó szerepe, aki nem ismerte el a Horthy rendszert, és 1945-ös választásokat követően új parlamentet hozott létre, mely:

-       szerkezetében és működésében is sajátos parlamentarizmus volt: tveket pártközi tanácsokon "egyeztettek"

-       az államforma köztársaság

-       az államfői jogok radikálisan korlátozva voltak

-       nemzetközi ügyekben a köztársasági elnök képviselte hazánkat (tvhozás szintjén csekély a szerepe, és felelősségre lehetett vonni)

-       1947-ben a parlamentből az ellenzéket végleg eltávolították, így a nemzetgyűlés parlamenti szerepe végleg megszűnt, és 1949-50-re kialakult a szovjet típusú diktatórikus rendszer.

Prezidenciális (elnöki) kormányzati rendszer:

¨      az Amerikai Egyesült Államokban alakult ki, alapelveit 1787-ben fogalmazták meg Monesquieu elvei alapján

¨      a rendszer feltétele: stabil alkotmány és demokratikus politikai kultúra

¨      alkotmánya írott, melynek politikai szerepe igen erős, és nehezen változtatják meg

¨      a kormányzati rendszer lényege: a hatalmak szervezeti és személyi elkülönítése, és a politikai hatalom intézményi (bírói) ellenőrzése

¨      a törvényhozó hatalom kétkamarás kongresszus: szenátus (államonként 2 fő, 6 évre választják 2 év csúsztatással), képviselőház (lakosság arányának megfelelően, 2 évre)

¨      az elnök a végrehajtó hatalom feje, széles önálló jogkörrel rendelkezik, de hatalmát a törvényhozó hatalom ellenőrzi. Felhatalmazását közvetlenül a választóktól kapja maximum 2+4+4 évre. Ő a fegyveres erők főparancsnoka; nemzetközi szerződéseket köt a szenátus meghallgatásával. Politikailag nem felelős a kongresszus előtt.

¨      az elnök megvétózhatja a törvényhozás döntéseit, de a törvényhozás is megtagadhatja az elnök döntéseinek támogatását.

¨      Legfelső Bíróság feladata a jogszabályok kontrollja (törlésük is), alkotmányosság vizsgálata. Tagjait az elnök nevezi ki (a kongresszus jóváhagyásával) életük végéig (tisztségük a visszavonhatatlanságuk miatt független a kormánytól).

¨      a rendszert nem lehet "lemásolni" az átvevő országok történelmi, társadalmi-politikai berendezkedésének mássága miatt, és sok esetben diktatórikus hatalmat eredményez

4. A modern kor diktatúrái

A kormányzatot nem korlátozza sem az alkotmány, sem az állampolgárok demokratikus kontrollja, nem kell elszámolni a választók felé. A hatalom tekintélyét, befolyását és elfogadottságát nem állampolgári beleegyezésből, hanem pl. isteni vagy perszonális eredetből, illetve puszta erőszakból származtatják.
Jellemzői:

- teljesen új, előzmény nélküli hatalomfelfogás (a hatalom a szervezet erejében rejlik).
- az állam intézményeivel együtt a pártot kiszolgáló szerepet tölt be, a bürokratikus gépezet növekedése gigantikus méreteket ölt.
- a hatalom a diktátor kezében összpontosul.
- az uralkodó elit tagjait a diktátor állandó bizonytalanságban tartja, nincs biztos pozíció a hierarchiában (klikkek elfojtása).
- a totális hatalom megszünteti az emberi szabadságjogokat, a törvényeket az emberek irányítását szolgáló eszköznek tekinti.
- terror veszi át a törvények helyét, cél az engedelmesség kikényszerítésén túl az állandó bizonytalanság és kiszámíthatatlanság megteremtése.
- a kampányok a politikai ellenőrzés eszközei (az állampolgárt a lojalitás kinyilvánítására késztetik, a rendszert újabb és újabb kampányok, tisztogatások kísérik, új célok és új ellenségek pl. vallás, kisebbségek, hagyományok kijelölése révén tör az új rend kialakítására)
- cél a totális átalakulás.

Politikai rendszer és gazdasági rendszer viszonya:
a totalitárius rendszer megszünteti a társadalmi alrendszerek, így a gazdaság autonómiáját.
Az ideológia mellett a gazdaság-irányításban van a legnagyobb eltérés a két totalitárius rendszer között. Hitleri diktatúra: a külpolitika hangsúlyos, a gazdaságot a háborús célok alá rendelte. Sztálini diktatúra: államosított gazdaság, utasításos tervgazdaság, nincs piac, így nincs verseny, ezáltal valós ár sincs, nem mérhető a jövedelmezőség, hiánygazdaság alakul ki.

Autoriátus, a jelenkor diktatúrái:
- a hatalmon lévő elit a politikai szféra kizárólagos birtoklására törekszik, de meghagyja a politikán kívüli alrendszerek autonómiáját.

-          a politikai elitre a pragmatizmus a jellemző, minden tevékenysége a hatalom megtartására irányul

-          nincsenek társadalomalakító célok, programok, ideológiák

-          - nem lehetetleníti el a társadalmi csoportok civil szerveződését, de a civil társadalom önállóságának mértékét meghatározza

-          a hatalom birtokosa lehet egy párt, a katonaság, vagy egy karizmatikus vezető

Az autoriátus rendszerek típusai:

Katonai rendszerek

Általában olyan környezetben alakul ki, ahol gyenge a politikai rendszer legitimitása.

Formái:

-          katonai támogatású (alkotmány és versengő pártok vannak, de az alkotmányos garanciákat időnként felfüggesztik. Fülöp-szigetek - Marcos)

-          közvetett, megszakított (a már korábban szerepet játszó katonai erők időnként fellépnek a polgári hatalom döntéseinek korrigálására. Törökország 1971)

-          közvetett (a civilek kormányoznak, de a katonák a háttérből irányítanak. Guatemala, Nicaragua, El Salvador)

-          valódi (közvetlenül az aktív katonák irányítanak. 1977-79: összesen 44 volt, különösen Afrikában, Latin-Amerikában, Ázsiában, pl. Algéria, Nigéria, Honduras, Panama, Irak, Thaiföld, stb.)

Politikai-katonai rendszerek:

-          Civilek és katonák koalíciós kormányt alkotnak, de a politikai küzdelemben a katonáké a döntő szerep (Brazília, Peru)

-          Hadsereg-párt: katonai elit és párt elit szimbiózisa. A fegyveres erő és az egyetlen párt kölcsönösen védi egymást (Kuba, Szíria)

Polgári rendszerek:

Az uralkodó politikai elit orientációja szerint különböző rendszerek alakultak ki: populista (Argentína), konzervatív (Portugália - Salazár), technokrata (Törökország 1920-1930), nacionalista (Lengyelország 1960-1970)

Diktatórikus szocializmus:

Rákosi-korszak modellje

Kádár-korszak induló modellje

Kádár-korszak lezáró modellje

1. Történelmi alternatívák léte

Oktrojált (nem választott) társadalmi rendszer, rendszer alternatíva nélkül

Oktrojált társadalmi rendszer, az "egyetlen szocializmus" modell szigorú követésének kényszere. Mindenféle más rendszer alternatívája kizárt.

Oktrojált társadalmi rendszer csökevényesen kialakult legitimációs mechanizmussal és érvekkel. Rendszerreformokkal átalakított önálló szocializmus modell. Relatíve megnövelt mozgástér, melynek kihasználása és bővülése a rendszerváltás békés alternatíváját jelentette.

2. A politikai hatalom jellege

Totalitárius diktatúra

Totalitárius, kezdetben bosszúálló diktatúra, a Rákosi-rendszer despotizmusa nélkül

Enyhített diktatúra. A rendszerkritika szigorú korlátai: a szocializmus elfogadása, Kádár személyének kritizálhatatlansága, a Varsói Szerződésen keresztül a Szovjetunióhoz kapcsolódó katonai szövetség és hűség megkérdőjelezhetetlensége. 1956 ellenforradalomnak minősítése, a párt vezető szerepének feltétlen elismerése.

3. A politikai rendszer szerkezete

Pártközpontú monopolisztikus hatalmi rendszer

Pártközpontú monopolisztikus hatalmi rendszer

A pártbürokrácia hatalmát meg nem kérdőjelező, de azt korlátozó szervezetek és érdekcsoportok hatalmi ellensúlyozó szerepének kialakulása és érvényesülése.

4. Tulajdoni rendszer

Bürokratikus állami tulajdonon alapuló, újraelosztó, központosított tervgazdaság.

Bürokratikus állami tulajdon. Redisztribúciós tervgazdálkodás és kizsákmányolás.

Racionalizált redisztribúció, az állami tulajdonra épülő gazdaságon belül relatíve megkövesedett gazdaság. Önállóság, érdekeltségi elemek beépülése a döntési mechanizmusba. A második és harmadik gazdaság erősödő szerepe és kihívása az első gazdaság felé.

5. A hatalom szerveződésének módja

Személyi függőségen alapuló hatalmi szerkezet.

Személyi függőségen alapuló hatalmi szerkezet.

A személyi függőség szigorúsága és a hatalomba juttató személy iránti feltétlen lojalitás-kényszer leszűkül a központi és a helyi pártvezetés köreire. A társadalom egyes alrendszereiben relatíve autonóm és intézményes hatalmi függőségek rendszere épül ki.

6. Az ideológia funkciója

Ideokratikus - az egyedül helyesnek vélt ideológia alapján megszervezett - társadalom.

Ideokratikusan megszervezett társadalom és az unifikált szocialista ideológia uralma

Az ideokrácia uralma csökken, az egyetlen uralkodó ideológia megkérdőjelezhetetlenné válik. Az ideológia nyelvezete fokozatosan felbomlik és elveszíti egyetlen politikai-nyelvi kifejező szerepét.


5. Pártok, pártrendszerek és választási rendszerek

Pártok

¨      XIX. és XX. században alakultak ki

¨      a politikai rendszer meghatározó intézményévé váltak

¨      az állampolgár és a kormányzat közötti kapcsolat képviseleti hordozói

¨      a törvényhozásban, a kormányzatban övék a főszerep

¨      csak a társadalomnak egy részét képviseli, de az egészre kíván hatni

¨      jellemzői: jelölteket választanak és juttatnak be az adott hivatalokba, politikai programokkal, apparátussal és tagsággal bíró szervezetek

¨      felosztásuk származásuk szerint:

-       belső eredetű pártok: a parlamenten belül születnek csoportokból (Republikánus)

-       külső eredetű pártok: a parlamenten kívül szerveződnek (agrár, kereszténydem.)

¨      pártok történelmi fejlődése szerint

-       protopártok: a korai formája a pártoknak, ilyenek a honorácior pártok, melyek politika iránt érdeklődő értelmiségiek, földbirtokosok ... "politikáért éltek"

-       szervezett pártok: a modern pártok első valódi formái, állandó szervezettel, apparátussal, országos hálózattal rendelkeztek. "a politikából élők"

-       tömegpártok: tagjai az ipari forradalom során városokba költözött emberek. A pártok szerepe a tömegek bekapcsolása volt.

-       totalitariánus pártok: túlideologizált, túlszervezett. Hatalomra kerülve totális rendszereket hoztak létre. (fasiszta és bolsevik pártok)

-       gyűjtőpártok: nem a párt tagságának létszámát kívánják növelni, hanem minél több választót akarnak megnyerni programjukkal. A politika "piaccá" változott. A pártok politikájukat csak a szavazatszerzés eszközének tekintik, s ennek megfelelően alakítják ki. Azaz azért készítenek politikai programot hogy hivatali hatalomhoz jussanak. Okai: a két világháború között a pártok túlideologizálása diktatúrához vezetett, illetve fellazultak az osztály és rétegkötődések is. Így a szavazók a problémát megoldani ígérő pártra voksoltak.

¨      politikai tagoltság (csoportkonfliktusok eredményeként jön létre, megbontják a politikai közösséget)

-       vallás (katolikusok és protestánsok, legjobb példa Észak-Írország)

-       nyelvi és etnikai tagolás (Belgium: flamand-vallon ellentét)

-       területi-vidék-város ellentét (gazdasági, kulturális megkülönböztetés és ellentét)

-       osztálykonfliktusok (ipari munkásság képviseletére szerveződő pártok)

Pártrendszerek

¨      egy adott politikai rendszerben létező és funkcionáló pártok összességét pártrendszernek nevezzük. A nem parlamenti pártok is részei a pártrendszernek.

¨      változik, összetartó eleme a politikai hatalomért folyó versengés.

¨      típusai (figyelembe véve a pártok számát, működését, egymásra való hatásukat):

-       domináns párti rendszer: egy párt megszerzi a mandátumok abszolút többségét több cikluson keresztül a választói akaratnak megfelelően

-       kétpárti rendszer: ha harmadik párt jelenléte nem akadályozza meg hogy kormányozzon. Azaz két nagy párt van versenyben, és csak az egyikük "győzhet". Konfliktus minimalizáló programot folytatnak.

-       mérsékelt pluralizmus: a győztes párt nem tud egyedül kormányozni, koalíció alakul ki. A pártok száma: 3-5, két póluson helyezkednek el.

-       polarizált pluralizmus: 5-6 vagy több párt jelenléte, hárompólusosság jellemzi: centrum (kormánypárt), jobb és bal oldal.

-       atomizált pártrendszer: túlpártosodás, instabil

¨      egypártrendszerek: totalitárius, pragmatikus autoritárius, ideológikus autoritárius. Itt több együttműködő párt található, de tényleges szerepe egynek van: a kommunista pártnak

¨      a pártrendszerek és a politikai kultúra kapcsolata:

-       a pártstruktúra (két v. többpárti) visszavezethető a politikai kultúrák többségére

-       a politikai kultúrák többségükben heterogének. Homogén csak ott alakul ki, ahol sikerült a különböző szubkultúrák közötti ellentéteket mérsékelni (Anglia, USA)

-       ma a szub.kultúrák egymásmellettisége a jellemző = széttöredezett fragmentált

Választójog

¨      azoknak a jogszabályoknak az összessége, melyekkel a képviseleti szervek létrehozásának módját határozzák meg

¨      politikai alapjog, mely a hatalomban való részvétel jogát jelenti

¨      választási alapelvek: ~ általánossága, egyenlőssége, a szavazás közvetlensége és titkossága

¨      biztosítani kell a ~hoz kapcsolódó alapjogok és szabadságjogok érvényesülését

Választási rendszer

¨      az állampolgári szavazatok mandátumokká való átalakításának mechanizmusa

¨      politikailag nem semleges technika

¨      alaptípusai: a mandátum megszerzése szerint

-       egyszerű többségi rendszer: a legtöbb szavazatot szerzett jelöltnek juttatja (egyéni kerületi, blokk szavazat). Pl: Anglia, USA, Kanada.

-       abszolút többségi rendszer: a szavazatok több mint fele szükséges hozzá. Formái: kétfordulós és az alternatív. Pl: Ausztrália, Franciaország.

-       arányos választási rendszer: az elnyert szavazatok arányában osztják el. Van egy adminisztratív határ (2-5%) amely alatt nem lehet mandátumhoz jutni. Alaptípusai: személyi (zárt, nyitott, szabad, flexibilis) és területi. (Olaszo., Svájc)

¨      politikai következményei:

-       az egyéni mandátumos rendszer a nagyobb pártoknak kedvez (a győztes párt egypárti kormányt alakít, kezében tartva a törvényhozást)

-       a kétfordulós egyéni kerületi rendszer a nem koalícióképes és a kis pártok számára kedvezőtlen (aránytalan képviselet eredményez)

-       az arányos választási rendszer több párt bejutását eredményezi, de megnehezül a stabil koalíciós kormány létrehozása

6. A jelenkor demokratikus politikai rendszerei
közös vonások a parlamentáris és az elnöki rendszerben:

a.)      második kamarák (a közvetlen választásokra épülő képviselőház mellett léteznek, pl. Felsőház, Lordok Háza, szenátus. Többnyire területi arányosság alapján jönnek létre. Típusai:

-          arisztokrata (örökölt, vagy kinevezés útján szerzett előjogok alapján töltik be a mandátumokat, pl. angol Lordok Háza, hajdani agyar Főrendiház)

-          parlamentáris (az első kamarákkal azonos, attól eltérő választójogi konstrukcióval, pl. Belgium, Olaszország)

-          szövetségi államok (tagállamok képviseletét látja el, pl. USA, Németország, Svájc, Ausztria)

-          helyi önkormányzatok (területi képviseletre épül, pl. Franciaország, Spanyolország)

-          korporatív (hivatásrendi, különböző foglalkozási ágak szerinti képviselet, pl. Írország)

b.)     parlamenti frakciók (jogilag szabályozott parlamenti intézmény, a képviselők többirányú kötődése: házszabályhoz, frakciófegyelemhez, választókhoz. Frakció= társulási jog, nemtetszés esetén át lehet ülni, fejlettebb demokráciákban inkább a lemondást választják)

c.)       parlamenti bizottságok (három típus: állandó jellegű, ad hoc jellegű, vagy vizsgálóbizottság. Szakmai és politikai tagoltság szerint szerveződnek)

d.)     parlamenti szakapparátusok (szakértői gárda segíti a döntések előkészítését, különböző szinteken: parlament egésze, frakciók, bizottságok, képviselők.)

a parlamentáris rendszer új vonásai: a végrehajtó hatalom önállósulása

-          kancellári demokrácia - Németország (konstruktív bizalmatlansági indítvány: a miniszterelnök elleni bizalmatlansági indítványban meg kell nevezni az új jelöltet is. A köztársasági elnök szerepe szimbolikussá vált, a miniszterelnök döntési szerepe felértékelődött: a miniszterek kikerültek a parlament ellenőrzése alól, kizárólag a miniszterelnöknek tartoztak felelősséggel)

-          félelnöki rendszer - Franciaország (a hatalmi súlypont a végrehajtó hatalmon belül a köztársasági elnökre kerül, a miniszterelnök és kormánya az ő alárendeltjévé válik. Az elnök nem a parlamentnek, hanem az őt megválasztó polgároknak felel, a végrehajtó hatalom autonómiája megnövekedett a törvényhozással szemben)

-          svájci modell - a parlamentarizmus racionalizálása (A legfőbb hatalom a kétkamarás Szövetségi Gyűlésé, mely megalapítja a Szövetségi Tanácsot. Nem élhet vele szemben bizalmatlansági indítvánnyal, nem buktathatja meg, csak általános választással alakítható újra. A Szövetségi Tanács viszont nem korlátozhatja a Szövetségi Gyűlés hatáskörét. A Szövetségi tanács tagjai szótöbbséggel hozzák határozataikat, a tagok különböző pártok vezetői, gyakori nézeteltéréseik esetén a Szövetségi gyűlés dönt. Az államfői feladatokat a Tanács tagjai rotációs elv alapján látják el.

Alkotmánybíráskodás: a jogállam egyik legfontosabb garanciája. Általános tárgykörei: jogszabályok kontrollja, alkotmányos panasz, közjogi felelősségre vonás, választási bíráskodás, népszavazás alkotmányossága feletti döntés.

 

 
Link parádé:) Site for ever!
 
DORCINAK!Emléxel Böbére?:))
 
Tudtad?

3 vagy 30 másodperc?

A fiúknak 30 másodpercre van szükségük, ahhoz hogy eldöntsék tetszik-e nekik egy lány vagy nem?! Ezzel szemben egy lány 3 másodperc alatt fel tudja mérni, bejön-e neki a srác. :)))))

 
Ki a jobb csaj?:P
Ezt a szavazást jan. 21-én lezárom:)
Ki tetszik jobban?

Hajno (30 / 38%)
Ági (Én) (18 / 23%)
Gabó (2 / 3%)
Szarka (28 / 36%)

Szavazatok száma: 78

Létrehozás időpontja:
2005-12-25 09:34:36

Szavazás lezárva:
2006-01-21 18:23:10


Lezárt szavazások
 
Saját költemény

Vannak jó percek az életbe,de vannak olyanok is mint a mostani

 
agikaaa@freemail.hu
 


Free JavaScript from

 
2006 party vagy sem?
Az idén mennyit bulizol meg hasonlók?!:D
Az idén

Többet mint tavaly
Kicsit visszafogom magam
No pia,csak sima laza party
Ameddig csak bírom addig kenem
Semennyit,nem szoktam
Semennyit, nincs kedvem
Tudod mennyire nem érdekel?
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Napszak köszöntő
 
Szerelemteszt!Először a fiú nevét!
+ =

 
Számológép
0
7 8 9 /
4 5 6 *
1 2 3 -
0 +/- . +
C
=
 
Link effekt kód
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Új mese a Mesetárban! Ha tudni akarod, mit keres egy tündér a kútban, gyere és nézz be hozzánk!    *****    Az utóbbi idõkben komolyan foglalkoztat a retro játékok árainak robbanása. Errõl írtam egy hosszabb cikket.    *****    Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?