A politika
Ágicka összeállítás 2006.01.16. 20:48
Hajnonak én csináltam meg, el nem olvastam mert baromi hosszú, de sztem ötös lett:)))
1. A politika mint tudomány
Társadalomtudomány, melynek fő kérdése: Hogyan lehet egy közösséget irányítani?
A XIX. századig alárendelt szerepe volt: jogban, filozófiában, történelemtudományban. Mára már Ő kapcsolódik több tudományággal (kibernetika, antropológia, pszichológia, gazdaság tudomány... stb). Csak demokratikus rendszerekben működik! (a demokrácia igénye segítette tudománnyá fejlődni.
Tárgya: a politikai szféra elemzése. Komplexitásra törekedik.
Fajtái: kül-, gazdaság-, nemzetközi politika (ágazati politológiák)
Története: - polisz - városállamból ered
- ókorban a jó élet biztosítása, a minőség a cél (Platón, Arisztotelész)
- középkorban a rend biztosítása (egyházi alapokon)
Fogalmának tudományos megközelítései:
- hatalom alapú klasszikus meghatározások: a hatalom és az uralom centrális elem.
Machiavelli: politika önálló szféra, amely saját, csak rá jellemző törvényszerűségekkel bír.
T. Hobbes: az engedelmesség grammtikája, a jog csak a hatalom érvényesítésének eszköze.
Max Weber: önállóan végzett vezető tevékenység; az állam-hatalom-uralom összefüggése
- konfliktusorientált meghatározások: minden politikává válhat (vallási, kulturális, gazdasági, etnikai). Részei:
- konfliktusorientált: az ellentéteket kibékíthetetlennek tartják, vagy olyan amelynek feloldása stabil játékszabályokon és közösen elfogadott értékeken nyugszik.
Marx, Engels: "A politika harc az osztályok és pártjaik, államok és világrendszerek között. A forradalom a politika legmagasabb aktusa"
Schmitt: "A politikában a barát és ellenség viszonya fejeződik ki."
Easton: "A p. alapját társadalmi konfliktusok képezik, és a cselekvők célja a megoldás."
- normatív: a politika a helyes rendre, békére, biztonságra, szabadságra... irányul.
Deutsch: A szabadság az a lehetőség, hogy az ember saját szem.vel összhangban cselekedhessen."
Heller: "Ami kielégíti a politika valamilyen kritériumát, ténylegesen politikává válik."
Bihari: "A politika az érdeke által vezérelt akaratok harca."
Magyarországon:
- XVIII. század végén jelenik meg, de a (Concha Győző)
- XIX sz első felében bontakozik ki (Széchenyi, Kossuth, Eötvös: az igazság feltalálása + annak elfogadtatása)
- XX sz fordulóján a jogtudományhoz és a szociológiához kötődik (Szabó E., Bibó I.: "A politikai elit feladata a közösség megzavart harmóniájának helyreállítása.")
- 1945-47: tudományos igényesség a koalíció éveiben
- 1948: sztálini koncepció, az ideológia határozta meg a politikáról való gondolkodást
- 1970: Kádár rendszer - Marx művei jelentek meg
- 1980: a politika visszatér mint társadalomtudomány
- 1990: felismerte, hogy feladata a tudományos megfigyelés, elemzés, következtetés.
2. A politikai rendszer
Funkciói:
Társadalom felé:
- az újratermelési folyamatok szervezése, irányítása
- az érdekkonfliktus becsatlakoztatása, törvényesítése
- az intézmények jelentős szerepet vállalnak a politikai szocializációs folyamatok irányításában (ez kapcsolja be a politikai kultúrát)
Társadalom különböző alrendszerei felé: sajátos, konkrét döntések / Politikai r. belül:
- érdekek becsatlakoztatása, berendezése
- politikai információ eljuttatása az állampolgárokhoz
- állampolgár felkészítése a választásokra
- politikai szimbólumok, tradíciók őrzése
- nemzetközi szervezetekben való részvétel
- működésének háttere az infrastruktúra
Legitimációs és inegrációs funkció: a politikai rendszer elfogadása. Rendelkezzen eszközökkel, értékekkel és normákkal melyet a társadalom elfogad. Politikai értékduálok: demokrácia/diktatúra, szabadság/elnyomás, egyenlősség/egyenlőtlenség, igazságosság/igazságtalanság, humanizmus/embertelenség (eddig egyénhez köthető), béke/háború, egészséges/szennyezett környezet (ezek csoporthoz köthetőek). Az egyenlősség és a szabadság egyensúlya jelenti a demokrácia értékeinek érvényesülését.
A politikai rendszer:
- a társadalmi rendszer egyik alrendszere (a másik a gazdaság)
- funkciói: - közvetíti az összes célját, érdekeit, eléképzeléseit az alrendszerek felé
- elfogadottá tudja magát tenni
- integrálni is tud
- az intézmény jól működjön, és be is tartsa a szabályokat
- nemzetközi szerepvállalás
- elemei:
a) politikai szervezetek (állami, társadalmi): tipikusan politikai tevékenységet folytatnak. Pl.: állami szervezetek, pártok és pártrendszerek, érdekképviseletek, bizottságok, politikai sajtó, nemzetközi szervezetek, egyéb egyesületek
b) politikai normák: szűk értelemben a nem állami szervezetek normái (pártszabályok), jogi normák (alkotmányjogi szabályok), szokásjogok (vezetőkhöz való alkalmazkodás, elvárásoknak megfelelő viselkedés).
c) politikai magatartás: a politikai beállítódás hosszabb ideig tartó elsajátítás: a politikai szocializáció eredménye. Formái: szervezethez kötődés, nem szervezethez kötődés (választásokon részvétel).
d) politikai érdektörekvések, politikai döntések: szorosan összekapcsolódó elemek a politikai rendszerben. Az előbbi transzformációs elem, folyamata: érdek (lásd lentebb), csoportérdek, politikai követelés, döntés, változás, végrehajtás, ellenőrzés.
e) politikai közösségek: azonos értékeket valló, sajátos politikai kultúrával rendelkező egyének csoportja. További jellemző: érdekazonosság, hasonló politikai felfogás. Formái: szervezett (pártok), lazább kötöttségű csoportok (mozgalmak).
f) politikai kultúra: áthatja a politikai rendszer egészét és kihat a társadalomra. A politikai rendszer környezeteként is szokták definiálni. Jellemzői: (Gombár Csaba) - intézmények által behatárolt és csatornázott politikai tevékenység - sokszínű érzelmi beágyazottsággal rendelkezik - tárgya a történelmileg kialakult csoportonként egymástól eltérő reakciókészségeket fgvizsgálja - a félelmek, indulatok ... a politikai értékek vonatkozásában merülnek fel - az átélt politikai élmények különböző embercsoportokra jellemző ~ alakítanak ki - alapító értékei: keresztény katolikus, protestáns, szociáldemokrata, hedonista értékr Típusai: leírható az emberek viselkedése alapján. (Almond és Sydney) - parókiás típus: nincsenek speciális politikai szerepek, a vallási pozíciók alkotnak egységet (keleti társadalmak, Oszmán Birodalom ...stb) - alattvaló típus: differenciáltan jelentkeznek az orientációk, az egyén még mindig csak fogadó (abszolút monarchiák). - résztvevő típus: a társadalom tagjainak többsége aktív orientációt képvisel (demok) Tehát politikai kultúra egy politikai közösség képessége arra, hogy szembenézzen, megoldást találjon, a változó helyzetekhez alkalmazkodjék. Funkciói: értékmegőrzés és értékkövetés (Hankiss), valamint a politikai rendszer minőségének alakítása. (Tanár szerinti csoportosítás: tradícionális, karizmatikus, modern demokrácia)
g) politikai ideológia: legitimáló szerepe van. Ma a hatalomért küzdő pártoknak van rá szükségük céljuk eléréséhez. A társadalmi jelenségek megmagyarázása a cél. A valóságból indul ki, és a lehetőségeket kutatja. Fontos hogy a tömegek megértsék. Az ideológiai rendszerek szempontjai: emberi természet, közösség/individualitás, politikai kötelmek/jogok, egyenlősség, igazságosság, hatalom. Ezek alapján meghatározhatóak az ideológiai rendszerek:
Értékek |
liberalizmus |
nacionalizmus |
szocializmus |
konzervativizmus |
szabadság |
egyéni, elvileg korlátlan |
egyéni, de az egyenlőség és a testvériség közössége korlátozza |
kollektív, osztályjellegű |
kollektív, rendi szabadság |
egyenlősség |
teljes jogi, politikai, alapja és korlátja a gazdasági kulturális önállósság |
teljes jogi, politikai, gazdasági, kulturális, biztosítója a nemzetállam |
a jogi-politikai és a gazdasági kulturális értel-mezések eltéré-sének kritikája és egyesítésük igénye |
csak a rendek határain belül lehet érvényes |
testvériség (szolidaritás) |
autonóm egyén-nek egyesülései |
a nemzeti közös-ség abszolút értéke |
a nemzetállam-nál szűkebb osztály, társa-dalmi nemzet-közi szolidaritás |
a nemzetállamnál szűkebb rendi vagy egyéb közösség |
Funkciói:
- ismeretközlés és mozgósítás (a politikai cselekvés céljait és eszközeit magyarázza)
- szimplifikálás és értékközvetítés (átfogó képet ad hitre és bizonyosságra)
- csoportképzés és érdekleleplezés (általános érdekké transzformálja)
Szerződéselméletek:
- abszolutisztikus hatalmak: minden hatalom az uralkodóé (Thomas Hobbes)
- magántulajdon védelme, az állam szerepe a rend betartása, őrzése (J Locke)
- a társadalom egy szerződést kötött, de csak addig van hatalmon, amit betartja (Rousseau). Képviseleti demokrácia = a népképviseleti elv. Időnként a képviselőket ellenőrizni kell, ehhez a népnek joga van. Így alakult ki a választási rendszer.
- intézményileg is biztosítani lehet a hatalmat: törvényhozás, végrehajtás, igazságszolgáltatás. Önállóan kell működniük, de egymást ellenőrizhetik. (Montesqieau)
Hatalomelméletek:
1) Max Weber
¨ a politikai rendszer centruma a hatalom (= saját akarat keresztülvitele)
¨ fajtái: monopolisztikus (nyílt erőszak), nem monopolisztikus (több pol. erő van)
¨ típusai: tradícionális, karizmatikus (diktatóra), legális v. racionális v. bürokratikus
¨ a politikai törekvések célja a pol.i hatalom megszerzése, megtartása, legitimálása
¨ a hatalom birtoklásának eszköze az intézmény rendszere = az uralom
¨ a hatalom és az uralom (=igazgatás)nem azonos fogalmak, bár átfedik egymást
¨ a társadalom érdekérvényesítési eszközei: pártok, parlament
¨ pártok: notabilitás-ideiglenes, tömegek, patrónus (vezetőjük irányító pozícióba kerüljön), ideológiai (ideálok megvalósítására törkednek),
¨ a parlament működését kompromisszumkészség jellemzi a tvhozásban és az absztrakt (politikai és etikai) normák betartása. Ellenőrzési funkciót is betölt, korlátozza a végrehajtó hatalmat (a hatalommegosztás elvének érvényesülése)
¨ a politikus egy külön hivatás, belülről irányított ember
¨ az egyén önálló, típusai: tradícionális, indulati, értékracionális, célracionális
2) Elitista felfogás
¨ "Az ember a tömegben feladja addigi értékeit." (Le Bon). Tömegpártok kialakulása
¨ az állam funkcióit szervezetileg és személyileg el kell különíteni, mert visszaéléshez vezethet
¨ azokat a folyamatokat is tanulmányozni kell, amelyek nem kerülnek be a hivatalos döntési mechanizmusba (kik felelősek az ügyek elsüllyesztésében)
¨ a társadalom csak a döntési folyamatok formális szakaszait ismerheti meg, az ezt megelőző és követő szinteket az elit ellenőrzi (mintha a tömeg alakítaná ki)
¨ az állampolgár minimális mértékben vesz részt a döntési folyamatokban, közömbösek a politikai döntéshozatal iránt
¨ Pareto: "Minden társadalom két részre osztható: az elitre és a nem elitre. Csak az elit tud dönteni, de nekik folyamatosan cserélődniük kell."
¨ Mosca: A hatalmat a legmegfelelőbb embereknek kell birtokolni. Nincs szükség parlamentre.
¨ Michels: A pártvezetés elszakadhat a választóitól, a tagságtól.
¨ Schumpeter: "A népakaratot a politikusok mesterségesen hozzák létre, a demokrácia lényegében a politikusok uralma." Siker feltételei: megfelelő minőségű emberek, a hatékony politikai döntések területe ne legyen túlságosan kiterjedt, bürokrácia, önkontroll
3) Pluralista felfogás
¨ jelentése sokféleség. A demokrácia elméletét illetve gyakorlatát jelenti.
¨ a döntési folyamatokat a társadalom ellenőrizni képes
¨ a konszenzus a társadalom kollektív terméke, alulról nyomul és terjed el
¨ az állampolgár minimális mértékben vesz részt a döntési folyamatokban ...
¨ Dahl: a döntési helyekre ne kinevezéssel kerüljenek emberek, hanem választással, valamint külső értékelés az intézményekről
¨ alapjai: vagyon, társadalmi presztízs és státusz, hivatalos pozíciók, szavazóerő
¨ az előnyök nem halmozódnak fel egyetlen csoport, elit kezében
¨ az egyének sokféle csoportban tevékenykednek, hogy érdekeiket érvényesítsék
¨ nincs akadály a nyílt vitáknak, így a döntési folyamatok decentralizáltak
4) Rendszerelméleti megközelítés
¨ Parsons: A társadalmat olyan rendszer, melynek minden alrendszerében más más hangsúllyal, de érvényesülnek a következő funkciók: önfenntartás, alkalmazkodás, integráció, célok elérése
¨ Deutsch: A társadalom klasszikus alrendszerei: család és háztartás, gazdaság, kultúra, politikai alrendszer
¨ Easton: A politikai rendszert a politikai életben egymással összefüggő tevékenységek rendszereként kell tekinteni
input (igények), politikai rendszer, output (döntések), visszacsatolás (környezet)
Input funkciói: biztosítja a dinamikus működést, nyersanyag biztosítása.
Igények jellemzői: akkor lesz input, ha megoldásához szükség van a politikai döntésre (anyagi természetűek, munkahelyek biztosítása, ünnepnapok...)
Az igény önmagában nem elég a rendszer működéséhez, szükség van a támogatásra is.
Fontos hogy az output kielégítő legyen a rendszer tagjai számára, különben felbomlik.
Érdekek
¨ szükségleten alapul (szűkösség), így konfliktusos jelenség
¨ csoportjai: formailag: egy személy, közösség/csoport
tartalmilag: gazdasági/ösztönös, politikai
eszközei: pártok, önkormányzatok
¨ tartalma: nemzetiségi/kisebbségi érdek (ha nemzetérdek nem egyenlő államérdek)
internacionalista/nemzetek feletti érdek (munkásság/multivállalatok)
globális érdek/kölcsönös függőség elve (a befogadónak is van mozgástere)
tiszta környezet érdeke
Döntések
¨ mindig érdekek által meghatározott akarati elhatározás a konkrét hatalmi viszonyok függvényében
¨ jellemzői: a többségi elvnek biztosítása döntések meghozatalakor
a kisebbségi vélemények védelme
döntési alternatíva állításának szabadsága
döntési folyamatok nyilvánosságának biztosítása
a döntéshez szükséges információs források több irányból kerüljenek be
a döntések utólagos korrekciójának intézményes lehetősége
3. A demokratikus politikai rendszerek kialakulása
A XIX és XX században alapvetően két fajtája van: demokrácia és diktatúra.
A demokratikus politikai rendszer intézményei (mely hosszabb fejlődés eredménye):
¨ parlament
¨ kormány
¨ államfő
¨ alkotmánybíróság
¨ választási rendszerek
¨ pártok
¨ érdekképviseletek
Az önkényuralommal szembeni legfontosabb intézményi garancia a törvényhozás, végrehajtás és igazságszolgáltatás elválasztását tekintették. Ezen elv képviselői:
Locke: hatalmak elkülönítése és a funkciók elválasztása az emberi szabadság érdekében
Montesquieu: a hatalmakat szervezetileg és hatalmilag is el kell különíteni egymástól, amely az állampolgárok beleegyezésén és felhatalmazásán nyugvó kormányzati rendszer
Rousseau: törvény nem születhet meg, ha a nép nem hagyja jóvá
A demokratikus rendszerek feltételei tehát a hatalommegosztás, és a népképviseleti elv.
Parlamentarizmus:
¨ hatalommegosztás elvén működő kormányzati rendszer európai formája
¨ történelmileg először Angliában jött létre
¨ a parlamentnek ellenőrző joga van a végrehajtó szerv (kormány) felett
¨ a kormány politikailag felelős a parlament előtt (érvényesítési formája: bizalmi szavazás)
¨ a kormány politikájának kidolgozásában a miniszterelnöknek van meghatározó szerepe
¨ az angol parlamentarizmus története
- népképviseletre épül, de az államforma királyság (a király be van szabályozva!)
- nincs írott alkotmánya, szokásjog alakult ki
- kétpártrendszer!: liberalisták, konzervatívok
- a győztes párt első emberét "nevezheti ki" a király miniszterelnöknek
- a király a végrehajtó hatalmat miniszteri ellenjegyzéssel gyakorolhatja (elég ritkán)
- végrehajtó szerve a kabinet, mely tagjai kizárólag a királynak voltak felelősek
- jogilag a parlament hatásköre korlátlan, de az politikailag nem mindig érvényesül
- részei: képviselőház (Alsóház: bárki tagja lehet, akit a nép beválaszt), felsőház (Lordok háza, csak nemesi származásúak és a rangot kapott emberek, bár az ő rang-juk nem örökletes. Szerepe az idők során fokozatosan csökkent: tv-t nem hozhat!)
¨ európában ez nem alakulhatott ki a többpártrendszer miatt. Így megpróbálták az egyik fél helyzetét valamilyen módon erősíteni.
¨ parlamentalizmus az európai kontinensen:
- a többpártrendszer miatt a kormányzás konfliktusai nem maradnak meg a törvényhozás keretei között. A kormány kiszolgáltatott, gyenge, a kormányválságok állandósulnak.
- Belgiumban 1831-ben angol mintára alkotmányt hozott létre, mely alapja lett több európai ország parlamentarizmus kialakításának
- Franciaországban fél-elnöki rendszer: a kormány pozícióját meggyengítették a parlamenttel szemben, például megszigorították a kormányfő jogi lehetőségeit a parlament felosztásában
- Németországnak több szakasza is van, melyek a következők:
- bismarci alkotmány (1871): nem parlamentarizmus; a birodalmi kancellár és a miniszterek csak a császárnak tartoztak felelősséggel. A parlament formális.
- weimari alkotmány (1919): erőteljes az államfői jogkör. 2 évenkénti választás. A kormány sorsa az államfőhöz és parlamenthez volt kötve. Az államfőt közvetlenül választották, így a kormánytól független volt; a parlamentet feloszlathatta, új kancellárt nevezhetett ki tetszése szerint (így nevezték ki Hitlert is)
- bonni alkotmány (II.vh): kancellári demokrácia (egy személyben felel a miniszterekért)
- Olaszországban (Piemont): a király nevezte ki a kormányt, miniszterelnököt, mely visszaéléshez vezetett (Mussolini). Végük 1946-ban köztársaság alakult ki.
¨ Magyarország parlamentarizmusának szakaszai:
- 1848 áprilisi törvények: personalunió (csak az uralkodó személyének közössége kapcsolta egybe az Osztrák Birodalom többi tartományához) létrehozása. Viszont nem valósították meg az ország önrendelkezését a külügyek területén.
- O-M Monarchia: az uralkodó joga volt az előszentesítési jog, közös hadsereg feletti jog, ő nevezte ki a miniszterelnököt, döntőbíró szerepe volt (ezek abszolutisztikus jogok). Ezek ellenére is megteremtődtek a polgári demokratikus rendszer alapjai: jogállamiság, hatalom megosztás elve.
- Horthy rendszer: jogelvek épültek be a rendszerbe, melyek korlátozták az alapvető polgári demokratikus elvek érvényesülését (szabadságjogokat).
- államforma 1920-tól királyság nélküli királyság, és ekkor Horthyt kormányzóként választották meg államfőnek (jogköre=köztársasági elnöké).
- a nemzetgyűlés jogköre tágabb lett, 1927-től országgyűlés néven futott kétkamarás testületként.
- korlátozott parlamentarizmus: végrehajtó hatalom túlsúlya, rendeleti úton való kormányzás, választási rendszer kialakítása (biztosította a kormánypárt abszolút többségét)
- a felsőházat 1938-tól megillette a törvénykezdeményezés joga.
- a kormány gyűlésének ellenőrzése a parlament feladata volt, viszont az 1930-as években olyan széles körű jogokhoz jutott, hogy a parlamentáris ellenőrzés lehetősége minimálisra csökkent.
- II vh után: általános feladat demokratikus állam szervezése és működőképes piacgazdaság megteremtése. Hazánkra a Szovejtuniónak volt meghatározó szerepe, aki nem ismerte el a Horthy rendszert, és 1945-ös választásokat követően új parlamentet hozott létre, mely:
- szerkezetében és működésében is sajátos parlamentarizmus volt: tveket pártközi tanácsokon "egyeztettek"
- az államforma köztársaság
- az államfői jogok radikálisan korlátozva voltak
- nemzetközi ügyekben a köztársasági elnök képviselte hazánkat (tvhozás szintjén csekély a szerepe, és felelősségre lehetett vonni)
- 1947-ben a parlamentből az ellenzéket végleg eltávolították, így a nemzetgyűlés parlamenti szerepe végleg megszűnt, és 1949-50-re kialakult a szovjet típusú diktatórikus rendszer.
Prezidenciális (elnöki) kormányzati rendszer:
¨ az Amerikai Egyesült Államokban alakult ki, alapelveit 1787-ben fogalmazták meg Monesquieu elvei alapján
¨ a rendszer feltétele: stabil alkotmány és demokratikus politikai kultúra
¨ alkotmánya írott, melynek politikai szerepe igen erős, és nehezen változtatják meg
¨ a kormányzati rendszer lényege: a hatalmak szervezeti és személyi elkülönítése, és a politikai hatalom intézményi (bírói) ellenőrzése
¨ a törvényhozó hatalom kétkamarás kongresszus: szenátus (államonként 2 fő, 6 évre választják 2 év csúsztatással), képviselőház (lakosság arányának megfelelően, 2 évre)
¨ az elnök a végrehajtó hatalom feje, széles önálló jogkörrel rendelkezik, de hatalmát a törvényhozó hatalom ellenőrzi. Felhatalmazását közvetlenül a választóktól kapja maximum 2+4+4 évre. Ő a fegyveres erők főparancsnoka; nemzetközi szerződéseket köt a szenátus meghallgatásával. Politikailag nem felelős a kongresszus előtt.
¨ az elnök megvétózhatja a törvényhozás döntéseit, de a törvényhozás is megtagadhatja az elnök döntéseinek támogatását.
¨ Legfelső Bíróság feladata a jogszabályok kontrollja (törlésük is), alkotmányosság vizsgálata. Tagjait az elnök nevezi ki (a kongresszus jóváhagyásával) életük végéig (tisztségük a visszavonhatatlanságuk miatt független a kormánytól).
¨ a rendszert nem lehet "lemásolni" az átvevő országok történelmi, társadalmi-politikai berendezkedésének mássága miatt, és sok esetben diktatórikus hatalmat eredményez
4. A modern kor diktatúrái
A kormányzatot nem korlátozza sem az alkotmány, sem az állampolgárok demokratikus kontrollja, nem kell elszámolni a választók felé. A hatalom tekintélyét, befolyását és elfogadottságát nem állampolgári beleegyezésből, hanem pl. isteni vagy perszonális eredetből, illetve puszta erőszakból származtatják. Jellemzői: - teljesen új, előzmény nélküli hatalomfelfogás (a hatalom a szervezet erejében rejlik). - az állam intézményeivel együtt a pártot kiszolgáló szerepet tölt be, a bürokratikus gépezet növekedése gigantikus méreteket ölt. - a hatalom a diktátor kezében összpontosul. - az uralkodó elit tagjait a diktátor állandó bizonytalanságban tartja, nincs biztos pozíció a hierarchiában (klikkek elfojtása). - a totális hatalom megszünteti az emberi szabadságjogokat, a törvényeket az emberek irányítását szolgáló eszköznek tekinti. - terror veszi át a törvények helyét, cél az engedelmesség kikényszerítésén túl az állandó bizonytalanság és kiszámíthatatlanság megteremtése. - a kampányok a politikai ellenőrzés eszközei (az állampolgárt a lojalitás kinyilvánítására késztetik, a rendszert újabb és újabb kampányok, tisztogatások kísérik, új célok és új ellenségek pl. vallás, kisebbségek, hagyományok kijelölése révén tör az új rend kialakítására) - cél a totális átalakulás.
Politikai rendszer és gazdasági rendszer viszonya: a totalitárius rendszer megszünteti a társadalmi alrendszerek, így a gazdaság autonómiáját. Az ideológia mellett a gazdaság-irányításban van a legnagyobb eltérés a két totalitárius rendszer között. Hitleri diktatúra: a külpolitika hangsúlyos, a gazdaságot a háborús célok alá rendelte. Sztálini diktatúra: államosított gazdaság, utasításos tervgazdaság, nincs piac, így nincs verseny, ezáltal valós ár sincs, nem mérhető a jövedelmezőség, hiánygazdaság alakul ki.
Autoriátus, a jelenkor diktatúrái: - a hatalmon lévő elit a politikai szféra kizárólagos birtoklására törekszik, de meghagyja a politikán kívüli alrendszerek autonómiáját.
- a politikai elitre a pragmatizmus a jellemző, minden tevékenysége a hatalom megtartására irányul
- nincsenek társadalomalakító célok, programok, ideológiák
- - nem lehetetleníti el a társadalmi csoportok civil szerveződését, de a civil társadalom önállóságának mértékét meghatározza
- a hatalom birtokosa lehet egy párt, a katonaság, vagy egy karizmatikus vezető
Az autoriátus rendszerek típusai:
Katonai rendszerek
Általában olyan környezetben alakul ki, ahol gyenge a politikai rendszer legitimitása.
Formái:
- katonai támogatású (alkotmány és versengő pártok vannak, de az alkotmányos garanciákat időnként felfüggesztik. Fülöp-szigetek - Marcos)
- közvetett, megszakított (a már korábban szerepet játszó katonai erők időnként fellépnek a polgári hatalom döntéseinek korrigálására. Törökország 1971)
- közvetett (a civilek kormányoznak, de a katonák a háttérből irányítanak. Guatemala, Nicaragua, El Salvador)
- valódi (közvetlenül az aktív katonák irányítanak. 1977-79: összesen 44 volt, különösen Afrikában, Latin-Amerikában, Ázsiában, pl. Algéria, Nigéria, Honduras, Panama, Irak, Thaiföld, stb.)
Politikai-katonai rendszerek:
- Civilek és katonák koalíciós kormányt alkotnak, de a politikai küzdelemben a katonáké a döntő szerep (Brazília, Peru)
- Hadsereg-párt: katonai elit és párt elit szimbiózisa. A fegyveres erő és az egyetlen párt kölcsönösen védi egymást (Kuba, Szíria)
Polgári rendszerek:
Az uralkodó politikai elit orientációja szerint különböző rendszerek alakultak ki: populista (Argentína), konzervatív (Portugália - Salazár), technokrata (Törökország 1920-1930), nacionalista (Lengyelország 1960-1970)
Diktatórikus szocializmus:
|
Rákosi-korszak modellje |
Kádár-korszak induló modellje |
Kádár-korszak lezáró modellje |
1. Történelmi alternatívák léte |
Oktrojált (nem választott) társadalmi rendszer, rendszer alternatíva nélkül |
Oktrojált társadalmi rendszer, az "egyetlen szocializmus" modell szigorú követésének kényszere. Mindenféle más rendszer alternatívája kizárt. |
Oktrojált társadalmi rendszer csökevényesen kialakult legitimációs mechanizmussal és érvekkel. Rendszerreformokkal átalakított önálló szocializmus modell. Relatíve megnövelt mozgástér, melynek kihasználása és bővülése a rendszerváltás békés alternatíváját jelentette. |
2. A politikai hatalom jellege |
Totalitárius diktatúra |
Totalitárius, kezdetben bosszúálló diktatúra, a Rákosi-rendszer despotizmusa nélkül |
Enyhített diktatúra. A rendszerkritika szigorú korlátai: a szocializmus elfogadása, Kádár személyének kritizálhatatlansága, a Varsói Szerződésen keresztül a Szovjetunióhoz kapcsolódó katonai szövetség és hűség megkérdőjelezhetetlensége. 1956 ellenforradalomnak minősítése, a párt vezető szerepének feltétlen elismerése. |
3. A politikai rendszer szerkezete |
Pártközpontú monopolisztikus hatalmi rendszer |
Pártközpontú monopolisztikus hatalmi rendszer |
A pártbürokrácia hatalmát meg nem kérdőjelező, de azt korlátozó szervezetek és érdekcsoportok hatalmi ellensúlyozó szerepének kialakulása és érvényesülése. |
4. Tulajdoni rendszer |
Bürokratikus állami tulajdonon alapuló, újraelosztó, központosított tervgazdaság. |
Bürokratikus állami tulajdon. Redisztribúciós tervgazdálkodás és kizsákmányolás. |
Racionalizált redisztribúció, az állami tulajdonra épülő gazdaságon belül relatíve megkövesedett gazdaság. Önállóság, érdekeltségi elemek beépülése a döntési mechanizmusba. A második és harmadik gazdaság erősödő szerepe és kihívása az első gazdaság felé. |
5. A hatalom szerveződésének módja |
Személyi függőségen alapuló hatalmi szerkezet. |
Személyi függőségen alapuló hatalmi szerkezet. |
A személyi függőség szigorúsága és a hatalomba juttató személy iránti feltétlen lojalitás-kényszer leszűkül a központi és a helyi pártvezetés köreire. A társadalom egyes alrendszereiben relatíve autonóm és intézményes hatalmi függőségek rendszere épül ki. |
6. Az ideológia funkciója |
Ideokratikus - az egyedül helyesnek vélt ideológia alapján megszervezett - társadalom. |
Ideokratikusan megszervezett társadalom és az unifikált szocialista ideológia uralma |
Az ideokrácia uralma csökken, az egyetlen uralkodó ideológia megkérdőjelezhetetlenné válik. Az ideológia nyelvezete fokozatosan felbomlik és elveszíti egyetlen politikai-nyelvi kifejező szerepét. |
5. Pártok, pártrendszerek és választási rendszerek
Pártok
¨ XIX. és XX. században alakultak ki
¨ a politikai rendszer meghatározó intézményévé váltak
¨ az állampolgár és a kormányzat közötti kapcsolat képviseleti hordozói
¨ a törvényhozásban, a kormányzatban övék a főszerep
¨ csak a társadalomnak egy részét képviseli, de az egészre kíván hatni
¨ jellemzői: jelölteket választanak és juttatnak be az adott hivatalokba, politikai programokkal, apparátussal és tagsággal bíró szervezetek
¨ felosztásuk származásuk szerint:
- belső eredetű pártok: a parlamenten belül születnek csoportokból (Republikánus)
- külső eredetű pártok: a parlamenten kívül szerveződnek (agrár, kereszténydem.)
¨ pártok történelmi fejlődése szerint
- protopártok: a korai formája a pártoknak, ilyenek a honorácior pártok, melyek politika iránt érdeklődő értelmiségiek, földbirtokosok ... "politikáért éltek"
- szervezett pártok: a modern pártok első valódi formái, állandó szervezettel, apparátussal, országos hálózattal rendelkeztek. "a politikából élők"
- tömegpártok: tagjai az ipari forradalom során városokba költözött emberek. A pártok szerepe a tömegek bekapcsolása volt.
- totalitariánus pártok: túlideologizált, túlszervezett. Hatalomra kerülve totális rendszereket hoztak létre. (fasiszta és bolsevik pártok)
- gyűjtőpártok: nem a párt tagságának létszámát kívánják növelni, hanem minél több választót akarnak megnyerni programjukkal. A politika "piaccá" változott. A pártok politikájukat csak a szavazatszerzés eszközének tekintik, s ennek megfelelően alakítják ki. Azaz azért készítenek politikai programot hogy hivatali hatalomhoz jussanak. Okai: a két világháború között a pártok túlideologizálása diktatúrához vezetett, illetve fellazultak az osztály és rétegkötődések is. Így a szavazók a problémát megoldani ígérő pártra voksoltak.
¨ politikai tagoltság (csoportkonfliktusok eredményeként jön létre, megbontják a politikai közösséget)
- vallás (katolikusok és protestánsok, legjobb példa Észak-Írország)
- nyelvi és etnikai tagolás (Belgium: flamand-vallon ellentét)
- területi-vidék-város ellentét (gazdasági, kulturális megkülönböztetés és ellentét)
- osztálykonfliktusok (ipari munkásság képviseletére szerveződő pártok)
Pártrendszerek
¨ egy adott politikai rendszerben létező és funkcionáló pártok összességét pártrendszernek nevezzük. A nem parlamenti pártok is részei a pártrendszernek.
¨ változik, összetartó eleme a politikai hatalomért folyó versengés.
¨ típusai (figyelembe véve a pártok számát, működését, egymásra való hatásukat):
- domináns párti rendszer: egy párt megszerzi a mandátumok abszolút többségét több cikluson keresztül a választói akaratnak megfelelően
- kétpárti rendszer: ha harmadik párt jelenléte nem akadályozza meg hogy kormányozzon. Azaz két nagy párt van versenyben, és csak az egyikük "győzhet". Konfliktus minimalizáló programot folytatnak.
- mérsékelt pluralizmus: a győztes párt nem tud egyedül kormányozni, koalíció alakul ki. A pártok száma: 3-5, két póluson helyezkednek el.
- polarizált pluralizmus: 5-6 vagy több párt jelenléte, hárompólusosság jellemzi: centrum (kormánypárt), jobb és bal oldal.
- atomizált pártrendszer: túlpártosodás, instabil
¨ egypártrendszerek: totalitárius, pragmatikus autoritárius, ideológikus autoritárius. Itt több együttműködő párt található, de tényleges szerepe egynek van: a kommunista pártnak
¨ a pártrendszerek és a politikai kultúra kapcsolata:
- a pártstruktúra (két v. többpárti) visszavezethető a politikai kultúrák többségére
- a politikai kultúrák többségükben heterogének. Homogén csak ott alakul ki, ahol sikerült a különböző szubkultúrák közötti ellentéteket mérsékelni (Anglia, USA)
- ma a szub.kultúrák egymásmellettisége a jellemző = széttöredezett fragmentált
Választójog
¨ azoknak a jogszabályoknak az összessége, melyekkel a képviseleti szervek létrehozásának módját határozzák meg
¨ politikai alapjog, mely a hatalomban való részvétel jogát jelenti
¨ választási alapelvek: ~ általánossága, egyenlőssége, a szavazás közvetlensége és titkossága
¨ biztosítani kell a ~hoz kapcsolódó alapjogok és szabadságjogok érvényesülését
Választási rendszer
¨ az állampolgári szavazatok mandátumokká való átalakításának mechanizmusa
¨ politikailag nem semleges technika
¨ alaptípusai: a mandátum megszerzése szerint
- egyszerű többségi rendszer: a legtöbb szavazatot szerzett jelöltnek juttatja (egyéni kerületi, blokk szavazat). Pl: Anglia, USA, Kanada.
- abszolút többségi rendszer: a szavazatok több mint fele szükséges hozzá. Formái: kétfordulós és az alternatív. Pl: Ausztrália, Franciaország.
- arányos választási rendszer: az elnyert szavazatok arányában osztják el. Van egy adminisztratív határ (2-5%) amely alatt nem lehet mandátumhoz jutni. Alaptípusai: személyi (zárt, nyitott, szabad, flexibilis) és területi. (Olaszo., Svájc)
¨ politikai következményei:
- az egyéni mandátumos rendszer a nagyobb pártoknak kedvez (a győztes párt egypárti kormányt alakít, kezében tartva a törvényhozást)
- a kétfordulós egyéni kerületi rendszer a nem koalícióképes és a kis pártok számára kedvezőtlen (aránytalan képviselet eredményez)
- az arányos választási rendszer több párt bejutását eredményezi, de megnehezül a stabil koalíciós kormány létrehozása
6. A jelenkor demokratikus politikai rendszerei közös vonások a parlamentáris és az elnöki rendszerben:
a.) második kamarák (a közvetlen választásokra épülő képviselőház mellett léteznek, pl. Felsőház, Lordok Háza, szenátus. Többnyire területi arányosság alapján jönnek létre. Típusai:
- arisztokrata (örökölt, vagy kinevezés útján szerzett előjogok alapján töltik be a mandátumokat, pl. angol Lordok Háza, hajdani agyar Főrendiház)
- parlamentáris (az első kamarákkal azonos, attól eltérő választójogi konstrukcióval, pl. Belgium, Olaszország)
- szövetségi államok (tagállamok képviseletét látja el, pl. USA, Németország, Svájc, Ausztria)
- helyi önkormányzatok (területi képviseletre épül, pl. Franciaország, Spanyolország)
- korporatív (hivatásrendi, különböző foglalkozási ágak szerinti képviselet, pl. Írország)
b.) parlamenti frakciók (jogilag szabályozott parlamenti intézmény, a képviselők többirányú kötődése: házszabályhoz, frakciófegyelemhez, választókhoz. Frakció= társulási jog, nemtetszés esetén át lehet ülni, fejlettebb demokráciákban inkább a lemondást választják)
c.) parlamenti bizottságok (három típus: állandó jellegű, ad hoc jellegű, vagy vizsgálóbizottság. Szakmai és politikai tagoltság szerint szerveződnek)
d.) parlamenti szakapparátusok (szakértői gárda segíti a döntések előkészítését, különböző szinteken: parlament egésze, frakciók, bizottságok, képviselők.)
a parlamentáris rendszer új vonásai: a végrehajtó hatalom önállósulása
- kancellári demokrácia - Németország (konstruktív bizalmatlansági indítvány: a miniszterelnök elleni bizalmatlansági indítványban meg kell nevezni az új jelöltet is. A köztársasági elnök szerepe szimbolikussá vált, a miniszterelnök döntési szerepe felértékelődött: a miniszterek kikerültek a parlament ellenőrzése alól, kizárólag a miniszterelnöknek tartoztak felelősséggel)
- félelnöki rendszer - Franciaország (a hatalmi súlypont a végrehajtó hatalmon belül a köztársasági elnökre kerül, a miniszterelnök és kormánya az ő alárendeltjévé válik. Az elnök nem a parlamentnek, hanem az őt megválasztó polgároknak felel, a végrehajtó hatalom autonómiája megnövekedett a törvényhozással szemben)
- svájci modell - a parlamentarizmus racionalizálása (A legfőbb hatalom a kétkamarás Szövetségi Gyűlésé, mely megalapítja a Szövetségi Tanácsot. Nem élhet vele szemben bizalmatlansági indítvánnyal, nem buktathatja meg, csak általános választással alakítható újra. A Szövetségi Tanács viszont nem korlátozhatja a Szövetségi Gyűlés hatáskörét. A Szövetségi tanács tagjai szótöbbséggel hozzák határozataikat, a tagok különböző pártok vezetői, gyakori nézeteltéréseik esetén a Szövetségi gyűlés dönt. Az államfői feladatokat a Tanács tagjai rotációs elv alapján látják el.
Alkotmánybíráskodás: a jogállam egyik legfontosabb garanciája. Általános tárgykörei: jogszabályok kontrollja, alkotmányos panasz, közjogi felelősségre vonás, választási bíráskodás, népszavazás alkotmányossága feletti döntés.
|